11 КЛАС

УРОК 50, 51

Макро- та мікродобрива. Основними хімічними елементами, необхідними для життєдіяльності рослин, є (їх десять): С, О, Н, NР, К, Са, MgFeSТакі елементи мінерального живлення рослин, як NР, К та деякі інші, необхідні рослинам у великих дозах. Тому їх називають макроелементами, а добрива, що містять їх,— макродобривами, або звичайними добривами.
Проте крім перелічених 10 елементів живим організмам необхідні в дуже невеликих кількостях (мікрокількостях) такі хімічні елементи, як В, Cu, Со, МnZn, Мо, l. Вони називаються мікроелементами, а добрива, що містять їх,— мікродобривами. Тепер уже не можна обійтися без мікродобрив — вітамінів полів, оскільки їх застосування відкриває додаткові можливості при виробництві сільськогосподарської продукції (див. Вступ).
Класифікація добрив. Мінеральні добрива поділяють на прості (однобічні) і комплексні (складні та змішані).
Прості добрива містять один поживний елемент. Наприклад, натрієва селітра містить нітроген, а хлорид калію — калій і т. д.
Складні добрива в однорідних частинках містять два і більше поживних елементів. Наприклад, калійна селітра містить калій і нітроген, нітрофоска — нітроген, фосфор, калій і т. д.
Змішані добрива — це механічні суміші різних видів добрив — простих, складних або тих і інших. Вони часто називаються тукосумішами.
Мінеральні добрива часто називають туками, а промисловість, що їх виробляє,— туковою. Нині вона випускає понад 40 видів мінеральних добрив.
Азотні, фосфорні і калійні добрива. Найбільше значення мають азотні, фосфорні та калійні добрива.
Азотні добрива, як уже зазначалося, містять зв’язаний азот. Це селітри (нітрати натрію, калію, амонію і кальцію), солі амонію, рідкий аміак, аміачна вода, сечовинаCO (NH2)2 (застосовується і як кормовий засіб для худоби, містить найбільше азоту — 47 %) та ін. Із цих добрив тепер найширше застосовується аміачна селітра, тобто нітрат амонію. Щоб він не злежувався, його випускають у гранульованому (зернистому) вигляді.
Фосфорні добрива — це кальцієві та амонійні солі фосфатної кислоти. Вони становлять половину всіх мінеральних добрив, що виробляються. Найпоширенішими фосфорними добривами є такі.
Фосфоритне борошно, яке добувають при тонкому розмелюванні фосфоритів. Оскільки воно містить малорозчинну сіль Са3O4)2, то засвоюватися рослинами може тільки на кислих ґрунтах — підзолистих і торф’яних. Засвоєнню сприяє м’якість помелу, а також внесення його в ґрунт разом з кислими добривами, наприклад з (NH4)2SO4 або гноєм.
Простий суперфосфат, який добувають обробкою апатитів і фосфоритів сульфатною кислотою. Мета обробки — добути розчинну сіль, що добре засвоюється рослинами у будь-якому ґрунті:
Са3 (РO4)2 + 2H2SO4 = Са (Н2РO4)2 + 2CaSO4.
Суміш добутих солей Са (Н2РO4)2 і CaSO4 звичайно і називається простим суперфосфатом. Його виробляють у дуже великих кількостях як в гранульованому вигляді, так і у вигляді порошку.
Гранульоване добриво має ряд переваг порівняно з порошковим: його легше зберігати (не злежується); зручніше вносити у ґрунт за допомогою тукових сівалок, а головне — на більшості ґрунтів воно дає вищий приріст урожаю. Подвійний суперфосфат — концентроване фосфорне добриво складу Са (Н2РO4)2. Порівняно з простим суперфосфатом не містить баласту — CaSO4Добування подвійного суперфосфату здійснюють у дві стадії. Спочатку добувають фосфатну кислоту (див. рівняння, § 10.11). Потім водним розчином фосфатної кислоти обробляють апатит або фосфорит. Кількість вихідних продуктів беруть відповідно до рівняння:
Са3 (РO4)2 + 4Н3РО4 = ЗСа (Н2РO4)2.
Преципітат — концентроване фосфорне добриво складу СаНРO4 • 2Н2О. Малорозчинний у воді, але добре розчиняється в органічних кислотах. Утворюється при нейтралізації фосфатної кислоти розчином гідроксиду кальцію:
Н3РO4 + Са (ОН)2 = СаНРO4 ∙ 2Н2O.
Кісткове борошно, яке добувають переробкою кісток домашніх тварин, містить Са3O4)2.
Амофос — добриво, що містить фосфор і нітроген. Утворюється при нейтралізації фосфатної кислоти аміаком. Звичайно містить солі NH4H2PO4 та (NH4)2 НРO4.
Отже, фосфорними добривами є кальцієві та амонійні солі фосфатної кислоти.
Калійні добрива також необхідні для живлення рослин. Нестача калію в ґрунті помітно зменшує врожай та стійкість рослин до несприятливих умов. Тому близько 90 % солей калію, які добувають, використовують як калійні добрива.


УРОК 52

УРОК 53
Самостійна робота 
 Початковий рівень

1. Формула натрій сульфіду: а) Na2S ; б) Na2SO4 ; в) Na2SO3 ;
2. В якій групі періодичної системи розташовані елементи Оксиген і Сульфур? а) ІІ ; б) VІ ; в) ІV.
3. Мінеральне добриво аміачна селітра містить елемент , необхідний для рослин: а) Нітроген; б) Оксиген; в) Гідроген.

Середній рівень

4. Запишіть рівняння реакції концентрованої азотної кислоти з міддю.
5. Які речовини називають нітратами ? Наведіть приклади.
6. Запишіть рівняння реакцій , що характеризують хімічні властивості фосфор (V) оксиду.

Достатній рівень

7. Яке із запропонованих добрив має у своєму складі більше елемента Фосфору: преципітат CaHPO4*2H2O, подвійний суперфосфат Ca(H2PO4)2 або фосфоритна мука Ca3(PO4)2 ? Відповідь підтвердіть розрахунками. Що відбувається з цими добривами після їх внесення в грунт?

Високий рівень

 8 . Визначте речовини А , В , С , використовуючи схеми:
NH3 - ? - HNO3 + Cu( OH)2 - ? - нагрів - А H2S + O2 - ? - + O2 - SO3 + H2O - B А + В = С Запишіть рівняння відповідних хімічних реакцій.


УРОК 54
Навчальний проект на тему: "Домашня аптечка"
1. Ознайомитись з типовим переліком вмісту аптечки:
1) механічні засоби;
2) засоби зовнішнього використання;
3) засоби внутрішнього використання.
До механічних відносяться:
- бинти:
а) вузький і широкий стерильний;
б) широкий нестерильний;
в) широкий еластичний;
- джгут кровоспинний;
- скальпель або набір лез для бритви;
- шприци стерильні одноразові комплектовані голками.
Характерними для домашнього використання зовнішніми засобами є:
- зігріваючі засоби;
- компреси;
- антисептики;
- знеболюючі;
- протиревматичні засоби;
- засоби догляду за шкірою.
Засоби внутрішнього використання включають:
- антисептики;
- антибіотики;
- жарознижуючі препарати;
- протипростудні ліки;
- знеболюючі засоби;
- заспокійливі препарати;
- серцево-стимулюючі речовини;
- препарати для стимуляції чи зниження тонусу шлунково-кишкового тракту.
2. Порівняти з вмістом домашньої аптечки;
3.Самостійно визначити умови зберігання відповідних лікувальних засобів;
4. Визначити склад наступних засобів:
- антисептики;
- антибіотики;
- жарознижуючі препарати;
- протипростудні ліки;
- знеболюючі засоби;
- заспокійливі препарати;
- серцево-стимулюючі речовини;
- препарати для стимуляції чи зниження тонусу шлунково-кишкового тракту.
5. Опрацювати питання: 
"Специфічні засоби домашньої аптечки".



УРОК 55 (07.04)
Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.

Опорні схеми





УРОК 56 (09.04)
Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.
1. Напишіть рівняння перетворень: 
P → P2O5 → H3PO4 → NaH2PO4 → Na2HPO4 → 
Na3PO4.
2. Складіть рівняння реакцій за схемами перетворень:
 а) Cu  CuO → CuCl2; Cu(OH)2 → CuO; 
б) P → P2O5 → H3PO4 → Ca3(PO4)2.
3. Складіть генетичний ряд для Барію і його сполук з переліку речовин: 
Ba(OH)2, Ba, Ba3(PO4)2, BaO.
4. Здійсніть перетворення: 
а) Na → NaOH → NaCl → NaNO3
б) Al → Al2(SO4)3→ Al(OH)3 → Al2O3 → Al; 
в) C → CO2 → H2CO3 → CO2 → CaCO3.
5. Напишіть рівняння реакцій, що відбуваються під час таких перетворень: 
а) K → K2O → KOH → KCl → K2SO4;
 б) H2 → H2O → O2 → ZnO → ZnCl2 → Zn(OH)2;
 в) S → SO2 → H2SO4 → Na2SO4.
6. Здійсніть перетворення: 
S → SO2 → SO3 → H2SO4 → Na2SO4.
7. В результаті обміну між сульфатною кислотою і барій гідроксидом випав осад масою 23,3 г. Яку кількість речовини і масу сульфатної кислоти взято?
8. Яку кількість речовини калій гідроксиду можна нейтралізувати хлоридною кислотою кількістю речовини 4 моль?
9. На суміш порошків магнію та магній оксиду масою 5 г подіяли хлоридною кислотою, внаслідок чого виділився газ об’ємом 2,24 л (н. у.). Яка кількість вихідних речовин у суміші?
10. На суміш порошків цинку і міді масою 50 г подіяли розведеною сульфатною кислотою. При цьому виділився водень об’ємом 8,9 л (н. у.). Визначте масу металів у суміші.


УРОК 57 (14.04)
Розв'язування задач
  1. Визначити формулу газоподібної речовини, що складається з Карбону і Гідрогену, густина якої за воднем 8, а за повітрям 0,55.
  2. Внаслідок спалювання 8,8 г вуглеводню утворилось 26,4 г Карбон(ІV) оксиду. Маса 1 л речовини 1,96 г. Яка молекулярна формула вуглеводню?
  3. Знайти масу солі, яка утвориться в результаті зливання 0,5 л розчину з масовою часткою натрій гідроксиду 20% (густина 1,22 г/мл) і 0,5 кг розчину з масовою часткою сульфатної кислоти 19,6%.
  4. Який об’єм оксиду сульфуру(ІV) можна добути внаслідок розкладання магній сульфіту масою 50 г з масовою часткою домішок 15%?
  5. З амоніаку масою 1000 кг одержали розчин нітратної кислоти масою 4611,76 кг з масовою часткою розчиненої речовини 70%. Чому дорівнює масова частка виходу нітратної кислоти від теоретично можливого?
  6. Яку масу розчину фосфатної кислоти з масовою часткою розчиненої речовини 65% можна одержати з кальцій фосфату масою 10 г, якщо масова частка практичного виходу складає 92%?

УРОК 58 (16.04)
Розв'язування задач
  1. Визначити молекулярну формулу вуглеводню, який містить 81,82% Карбону. Маса 1 л цього вуглеводню 1,964.
  2. При спалюванні вуглеводню масою 4,4 г утворилося по 0,3 моль оксиду карбону(ІV) і води. Ця речовина масою 0,11 г займає об’єм 56 мл. Визначити формулу речовини.
  3. Знайти масу осаду, який утвориться в результаті зливання 0,1 моль барій гідроксиду та 20 г розчину з масовою часткою сульфатної кислоти 50%.
  4. При спалюванні 150 г вапняку з піском утворилось 150 г кальцій силікату. Визначити масову частку домішок у вапняку.
  5. Яка маса фосфориту з масовою часткою кальцій фосфату 0,7 знадобиться для добування фосфору масою 1 кг, якщо втрати у виробництві становлять 2%?
  6. Скільки грамів оцтового альдегіду можна добути з 112 л ацетилену, якщо масова частка виходу альдегіду становить 85 %?



УРОК 59, 60 (21.04, 23,04)
Узагальнення знань з теми "Неорганічні речовини"
1. Чому  оксигеновмісні кислоти, й основи належать до класу гідроксидів? Відповідь поясніть.
2. Як змінюються хімічні властивості манган оксидів у ряду:
MnO, MnO2, Mn2O7? Зробіть висновок.
3. Білий осад розчиняється в нітратній кислоті та розчині натрій гідроксиду. Яка речовина міститься в осаді? Відповідь підтвердьте рівняннями реакцій.
4. 3 хімічних елементів К, S, О, Н, С, Р, А1,СІ, Са, Zn складіть \ можливі формули складних речовин і назвіть їх:
а) оксиди;                            б)  кислоти;
в) основи;                            г)  солі.
5. Які з речовин — Sі02, Н2S04, NaOH, СuSO4 — будуть реагувати:
а) з лугами;                              б)  з нерозчинними основами;
в) з розчинними солями;       г)  з нерозчинними солями.
Напишіть рівняння хімічних реакцій.
6. Як добути кальцій хлорид з кальцій нітрату, використовуючи  карбонат і хлоридну кислоту? Напишіть рівняння реакцій.
7. Знайдіть ряд, у якому всі речовини реагують з калій гідроксидом:
а) НNO3, SO3,  Са(ОН)2, СаС03
б) А1203, С02, СuС12 ;Zn(OH)2
в) FеС13, ВаО, Н2S04, НС1;
г) ZnО; ВеО, Р205. А1(ОН)3,.
Відповідь підтвердьте рівняннями реакцій.
8. Під час взаємодії яких речовин могли утворитися такі продукти
реакції:
?+? = Ва(N03)220 ;
?+?= Са(ОН)2,
?+? = N аСІ + Н20+С02
?+? = А1(ОН3)+КNO3;
?+? = СаС03;
?+?= АgСІ+HN03;
?+? = Н3 Р04;
?+? = ZnSO4+Сu?
Допишіть рівняння, розставте коефіцієнти.
9. Допишіть рівняння реакций і поясніть, чому деякі з реакцій неможливі:
Cu + ZnSO4 =
CaCO3 + HCI =
NaCI + AgNO3 =
BaSO4 + KNO3 =
10.Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити наступні перетворення:
Mg → MgO → MgCI2 → MgCO3 → Mg(NO3)2
11. Під час термічного розкладу кальцій карбонату утворилося 1,4 г кальцій оксиду. Яка маса кальцій карбонату піддалася розкладу?
12. 3 фосфор (V) оксидом прореагувала вода масою 27 г. Якою є маса ортофосфатної кислоти, що утворилася?
13. Обчисліть масу фосфору, яку необхідно ввести у низку перетворень для добуваний кальцій фосфату масою 15,5 г.
14. Здійснити перетворення, розставити коефіцієнти, вказати тип реакції, назвати продукти реакції:






УРОК 61, 62 (28.04, 30.04)
Роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій.
Створити презентацію за планом:
в. безперервне роз­ливання сталі;(джерело1, джерело 2)

6. Висновок.


                                    УРОК 63, 64 (05.05, 07.05)
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ

1. ОПРАЦЮВАТИ ПИТАННЯ: "ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА".

2. СТВОРИТИ ТАБЛИЦЮ ЗА ЗРАЗКОМ
Проблематика
Основні позиції проблеми
Шляхи вирішення
Екологія


Економіка













3. СКЛАСТИ СХЕМУ:
 "ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ ГЛОБАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ".


КОНТРОЛЬНА РОБОТА (14.05)
І РІВЕНЬ. (3 бали)
1.Здійснити перетворення CH4→C2H2→C2H4→C2H5OH→CO2→CaCO3→
Ca(HCO3)2 

2.Виведіть формулу вуглеводню, масова частка карбону в якому складає 82,8%, а маса 1 л цього газу дорівнює 2,59 г. 

3. Знайдіть формулу органічної речовини, яка складається з 92,3% С та 7,7% Н. Відносна густина речовини за воднем дорівнює 39.

 ІІ РІВЕНЬ. (4 бали)
1. Яка кількість ортофосфатної кислоти прореагує з 4 %-им розчином гідроксиду натрію масою 250 г при умові, що утворюється дигідрофосфат натрію.

2. Як можна добути полівінілхлорид маючи кальцій карбід, воду, натрій хлорид, сульфатну кислоту. Напишіть відповідні рівняння. 

ІІІ РІВЕНЬ. (5 балів)
1.У кисні повітря згорає суміш метану та етану об’ємом 20 л. Відносна густина цієї суміші за повітрям складає 0,6. Знайдіть об’єм використаного кисню 

2. Суміш спирту та альдегіду масою 8,4 г, в якій масова частка альдегіду складає 82,9%, прореагувала з арґентум оксидом масою 27,84 г. Визначте формулу спирту та альдегіду, якщо вони мають однакову кількість атомів карбону і лише σ-зв’язки. 



Комментариев нет:

Отправить комментарий