9 КЛАС

УРОК 50

Поняття про вищі карбонові кислоти.
Назвати речовини:

CH3—CH2—COOH;            CH3—(CH2)16—COOH;
НCOOH;                              CH3—CH2—COOH;
CH3—(CH2)7—CH=CH—(CH2)7—COOH;
;
Кислоти, що містять більше ніж 10 атомів Карбону, називають вищими карбоновими кислотами.

Деякі лікарські препарати не можна запивати певними напоями. Кислі фрукти і соки, маринади, страви з оцтом не можна вживати в їжу разом з антибіотиками пеніцилінового типу й еритроміцином. Причиною цього є кислоти, що містяться в зазначених продуктах і які можуть вступати в хімічну взаємодію з ліками, нейтралізуючи їхній вплив на організм.
Завдання:
1.      Складіть структурну формулу олеїнової кислоти.
2.      Складіть рівняння реакції гідрування олеїнової кислоти. Назвіть продукт цієї реакції.
3.      Складіть рівняння реакції горіння стеаринової кислоти. Який об’єм кисню і повітря (н. у.) потрібний для спалювання стеаринової кислоти масою 568 г?
4. Суміш твердих жирних кислот — пальмітинової і стеаринової — називають стеарином (саме з нього виготовляють стеаринові свічки).
Який об’єм повітря (н. у.) потрібний для спалювання стеаринової свічки масою 200 г, якщо стеарин містить однакові маси пальмітинової і стеаринової кислот? Який об’єм вуглекислого газу (н. у.) і маса води утворяться при цьому?


УРОК 51

      ЖИРИ      

УРОК 52

Вуглеводи — найважливіші природні сполуки, що характеризуються біологічною активністю, відіграють важливу роль у житті рослин, тварин, людини.
Свою назву одержали через початкові уявлення про склад вуглеводів як сполук Карбону з водою: Cx(H2O)y. Ця назва збереглася дотепер, хоча доведено складну будову вуглеводів.
У рослинах міститься до 80 % вуглеводів, в організмі тварин і людини — до 20 %. їжа людини на 70 % складається з вуглеводів.

Класифікація вуглеводів

 Глюкоза
Найпростіший представник вуглеводів — глюкоза, має молекулярну формулу C6H12O6За своєю будовою глюкоза — складна багатофункціональна сполука, що містить п’ять гідроксильних груп і одну альдегідну групу (-COH):


або
Наявність функціональної групи -COH дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів. Отже, глюкоза — альдегідоспирт.
Розгляньмо схему ізомеризації молекули глюкози:
Глюкоза — цінна поживна речовина. У результаті її окиснення в тканинах вивільняється енергія, необхідна для нормальної життєдіяльності організмів. Реакцію окиснення можна описати сумарним рівнянням:
C6H12O6 + 6O 6CO2 + 6H2O
Глюкоза застосовується в медицині для приготування лікувальних препаратів, консервування крові, внутрішньовенного вливання тощо. Вона широко застосовується в кондитерському виробництві, у виробництві дзеркал та іграшок (сріблення). Нею користуються під час фарбування й апретування тканин і шкір.

Домашнє завдання
Опрацювати  параграф 32,33, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Творче завдання. Підготуйте повідомлення про застосування вуглеводів.


УРОК 55 (07.04)

Крохмаль. Целюлоза.
Опрацювати питання:
1. Будова крохмалю та целюлози.
2. Поняття про гідроліз вуглеводнів.


3. Хімічні властивості крохмалю, целюлози.
Реакція взаємодії крохмалю і целюлози з водою – 
гідроліз, протікає при нагріванні в кислому
 середовищі або під дією ферментів:

(C6H10O5)n +n Н2О n С6Н12О6

Крохмаль гідролізується східчасто:

Крохмаль →   декстрини   →   мальтоза   →   глюкоза
(C6H10O5)n            (C6H10O5)m   C12H22 O11           

   
Повне окиснення
(C6H10O5)n+6nО2→6nСО2 +5nН2О  + Q



УРОК 56 (09.04)

РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

1.Лабораторна робота.  Відношення крохмалю до води

У пробірку насипте трішки крохмалю, добавте холодної води. Розмішайте суміш, дайте їй відстоятись. Що спостерігається? Чи розчинився крохмаль у холодній воді?
Закип’ятіть воду у склянці. Збовтайте суміш крохмалю й води та виливайте її з пробірки, перемішуючи, у гарячу воду. Що спостерігається? Зробіть висновок про відношення крохмалю до води.

2.Лабораторна робота.  Взаємодія крохмалю з йодом

До підготовленого крохмального клейстеру додайте краплину спиртового розчину йоду.
Що спостерігається? Чому ця реакція використовується для виявлення крохмалю?
3.Здійсніть перетворення:
а) вуглекислий газ → крохмаль → глюкоза → етанол → діетиловий етер;
б) целюлоза → глюкоза → етанол → оцтова кислота.

4. Здійсніть перетворення: 
вуглекислий газ → крохмаль → глюкоза → етанол → СО2.

5. Скільки кілограмів картоплі, що містить 20% крохмалю потрібно, щоб добути етанол масою 46 кг, якщо вихід становить 90% від теоретично можливого?




УРОК 57 (14.04)

Амінокислоти

Амінокислоти можна розглядати як похідні карбонових кислот, які утворюються заміщенням одного або кількох атомів Гідрогену вуглеводневого радикалу на аміногрупу. Якщо в молекулі оцтової кислоти CH3COOH один атом Гідрогену замістити на аміногрупу, утвориться амінооцтова кислота.
Амінокислоти часто називають за назвою відповідної карбонової кислоти, до якої додають слово аміно. Положення аміногрупи відносно карбоксильної позначають грецькими буквами α, β, γ тощо. Номерація починається від першого атома Карбону за карбоксильною групою. Група COOH завжди пишеться на кінці молекули, місце аміногруп може змінюватися.

Фізичні властивості

Амінокислоти – тверді, безбарвні, кристалічні речовини, більшість з яких добре розчинні у воді. Багато з них солодкі на смак. При температурі вище +250°С плавляться (з розкладанням). Відомо близько 200 амінокислот, з них в людському організмі їх міститься понад 60, а в складі білків тіла людини їх – 22.
Амінооцтова кислота – найпростіша з амінокислот. Водний розчин цієї амінокислоти має нейтральну реакцію, оскільки у кислоті міститься одна аміногрупа, яка проявляє лужні властивості й одна карбоксильна група, яка проявляє кислотні властивості. Серед амінокислот існують такі, що містять дві аміногрупи й проявляють слаболужну реакцію, або дві карбоксильні групи, та проявляють слабо кислу реакцію й діють на індикатори. Середовище кислот залежить від того, які функціональні групи у них переважають.

Хімічні властивості

За хімічними властивостями амінокислоти – своєрідні органічні амфотерні сполуки. Оскільки в молекулах амінокислот містяться протилежні за своїм характером функціональні групи, ці речовини виявляють властивості основ й кислот. Індикатор у розчині виявляє нейтральну реакцію: відбувається нібито взаємна нейтралізація протилежних за властивостями функціональних груп.
При взаємодії з одноосновною хлоридною кислотою 
утворюється середня сіль:


При взаємодії з двоосновною сульфатною кислотою утворюється кисла сіль:


При надлишку амінокислоти з багатоосновною мінеральною кислотою може утворитися середня сіль:


Амінокислоти, як й карбонові кислоти, реагують з оксидами, гідроксидами й солями слабких кислот з утворенням солей:


Амінокислоти, як й карбонові кислоти, реагують із спиртами з утворенням естерів:


Найважливішою властивістю амінокислот є взаємодія їх молекул між собою, яка відбувається за рахунок різних за характером функціональних груп. Унаслідок реакцій утворюються ди–, три–, поліпептиди й виділяється вода:





УРОК 58 (16.04)





УРОК 59 (21.04)

Створити опорний конспект у вигляді таблиці (за зразком):




УРОК 60 (23.04)

Виконати завдання:
1.Напишіть рівняння реакцій:
а) горіння целюлози;
б) маслянокисле бродіння глюкози;
в) взаємодія амінооцтової кислоти із калій гідроксидом;
г) утворення крохмалю із глюкози;
д) відновлення глюкози до багатоатомного спирту;
е) спиртове бродіння глюкози;
є) ферментативний гідроліз крохмалю.
2.Здійсніть перетворення:

а) СН4 → СО2 → С6Н12О6 → С2Н5ОН;

б) С12Н22О11→ С6Н12О6 → С3Н7СООН;

в) (С6Н10О5)n → С12Н22О11 → С6Н12О6.

3. Функціональна група – ОН характерна для:
а) естерів;
б) спиртів;
в) етерів;
г) кислот.
4. Позначте екологічно чисте пальне:
а) водень;
б) мазут;
в) бензин;
г) вугілля.
5. Установіть відповідність:
ФормулаНазва
1. CH3COOHа. етанол
2. C2H5OHб. метиловий естер оцтової кислоти
3. CH2NH2COOHв. оцтова кислота
4. CH3COOCH3г. амінооцтова кислота

6. Розподіліть речовини за класами сполук, назвіть їх:

СН3–СНОН–СНОН–С3Н7;

С2Н5–О–С4Н9;

СН3–СН2–СООН;

С2Н5–СОО–С3Н7;

С6Н12О6;

С12Н22О11;

С3Н7ОН;

6Н10О5)n.

7. Здійсніть перетворення, назвіть речовини:

а) етанол → хлоретан → бутан → хлорбутан;
б) етанол → етиловий естер оцтової кислоти → оцтова кислота → натрій ацетат.
8. Яку масу риби, м’яса чи сиру повинна споживати доросла людина, щоб забезпечити добову потребу білка масою 120 г у раціоні? Масова частка білка у 100 г м’яса – 20%, рибі – 18%, сирі – 34%.



УРОК 61, 62 (28.04, 30.04)


ПРИКЛАДИ РОЗВ'ЯЗКІВ
1. Зразок нітробензену масою 85 г, в якому масова частка домішок 7 %, відновили до аніліну; вихід реакції дорівнює 85 %. Обчисліть масу аніліну, що утворився. 
Розв’язання задачі 
Запишемо рівняння реакції: 

С6Н5NO2 + 6[H] → C6H5NH2 + 2H2O. 

m(C6H5NO2) = 85 ∙ 0,93 = 79 г; 

v(C6H5NH2) = 79/123 = 0,64 моль

Теоретично з такої кількості речовини нітробензолу можна добути 0,64 моль аніліну, а практично добули 0,64 ∙ 0,85 = 0,55 моль масою 0,55 ∙ 93 = 51 г. 

Відповідь: m(C6H5NO2) = 51 г

2. В результаті пропускання алкену через надлишок розчину калій перманганату маса осаду, що випав, виявилась у 2,07 раза більшою, ніж маса алкену. Встановіть формулу алкену. 
Розв’язання задачі 
Окиснення алкенів водним розчином калій перманганату описується загальним рівнянням: 

3СnH2n + 2KMnO4 + 4H2O = 3CnH2n(OH)2 + 2MnO2↓ + 2KOH. 

З трьох молів алкану (масою 3∙(12n + 2n) = 42n) утворюється два молі осаду MnO2 (масою 2∙87 = 174 г).
 За умовою задачі 42n ∙ 2,07 = 174, звідки n = 2.
 Шуканий алкен – етилен С2Н4

Відповідь: С2Н4

3. Який мінімальний об’єм розчину з масовою часткою калій гідроксиду 10 % (густина 1,09 г/мл) потрібно взяти для вбирання продуктів повного згоряння 100 л пропану (виміряно за температури 20 С і тиску 95 кПа)? Розв’язання задачі 

Запишемо рівняння згоряння пропану: 

3,9 11,7 С3Н8 + 5О2 = 3СО2 + 4Н2О.

 Для розрахунку кількості речовини пропану необхідно скористатися рівнянням Менделєєва-Клапейрона: 

v(С3Н8) = PV/RT = 95 · 100/(8,3 · 293) = = 3,9 моль. 

Згідно з рівнянням реакції v(СО2) = 3 · 3,9 = 11,7 моль. Мінімальна кількість речовини калій гідроксиду, яка необхідна для вбирання вуглекислого газу, відповідає утворенню кислої солі за рівнянням: 

КОН + СО2 = КНСО3. 

v(KOH) = v(CO2) = 11,7 моль;

m(KOH) = 11,7 · 56 = 655,2 г; 

m( р-ну КОН ) = 655,2/0,1 = 6552 г; 

V(р-ну КОН) = 6552/1,09 = 6011 мл ≈ ≈ 6,01 л. 

Відповідь: Vр-ну КОН = 6,01 л.



Самостійна робота
1. Який об'єм водню в літрах виділиться при взаємодії 9,2 г натрію з 100 мл 96 %-го етанолу (ρ = 0,8 г/мл)?

2. Яким є вихід феноляту натрію, що був одержаний в кількості 15,08 г внаслідок дії надлишку натрій гідроксиду на 22,5 г хлоробензену? 

3. До 100 мл 10 %-ного розчину NаОН (ρ = 1,2 г/мл) додали 9,4 г фенолу. Визначте масову частку натрій гідроксиду у розчині, що утворився.



УРОК 63 (05.05)

Узагальнення й систематизація знань з теми 

«Органічні сполуки» 

1. Дати визначення термінам:

— гомологічний ряд;

— ізомери;

— функціональна група;

— спирти;

— карбонові кислоти;

— жири;

— полімери;

— вуглеводи.

2. Назвати речовини:

а) C2H5OH; 

б) C17H33COOH; 

в) C6H12O6;

 г) C2H5Cl; 

д) C2H2Cl2; 

е) [—CH2—CH2— ]n;

є) H2N—CH2—COOH.

3. Як розпізнати гліцерол та глюкозу за допомогою одного реактиву?

4. Експерементальним шляхом доведіть наявність крохмалю в білому хлібі.

5. Вкажіть значення природних та синтетичних органічних сполук.


УРОК 64 (07.05)

КОНТРОЛЬНА РОБОТА
  1. Запишіть формулу етину;
  2. Вкажіть кількість зв'язків в молекулі ацетилену;
  3. Розрахуйте об'єм кисню, який потрібен для повного згорання 0,5 л. метану;
  4. Вкажіть, який тип зв'язку найбільш характерний для органічних сполук;
  5. Дати визначення терміну "гомологи";
  6. Назвіть речовину С3Н6;
  7. Опишіть утворення полімерного ланцюга;
  8. Назвіть основний компонент природного газу;
  9. Складіть рівняння реакції горіння етину, розставте коефіцієнти, назвіть продукти реакції;
  10. Знайти об'єм вуглекислого газу, який утворився при спалюванні етанолу масою 88 г. 
  11. Який об’єм кисню буде витрачено на спалювання 1 м3 газової суміші з масовою долею метану – 75%, етану – 15%, Гідрогену – 8%?
  12. Використовуючи метод електронного балансу, перетворіть схему реакції на хімічне рівняння:
PbO2 + Mn(NO3)2 + HNO3 → HMnO4 + Pb(NO3)2 + H2O 


Комментариев нет:

Отправить комментарий