7 КЛАС

 

УРОК 41

Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.

В ході еволюції вода створила природу навколо нас, тваринний світ, та й саму людину: саме водне середовище (Світовий океан) могло забезпечити всі потреби до виникнення і розвитку життя. Вона стала тим «харчовим бульйоном», в якому 3,5 млрд. років назад при специфічних зовнішніх умовах зародилось життя на Землі.
Вода забезпечує життя на нашій планеті: найскладніші біохімічні реакції в клітинах тваринних і рослинних організмів можуть проходити тільки при наявності води. З хімічної точки зору жива речовина – це і є водний розчин, і майже всі процеси, які забезпечують її життєдіяльність, є хімічними реакціями в водному розчині. Здатність речовин розчинятися у воді має велике значення для життя рослин, тварин і людини. Чи є абсолютно нерозчинні речовини, адже найчастіше ми маємо справу не із чистими речовинами, а із сумішами або розчинами?
Дати відповіді на питання:
1) В якому агрегатному стані можуть перебувати речовини?
2) Наведіть приклади різного агрегатного стану води?
3) Які властивості води ви знаєте?
4) Чим відрізняється чиста вода від суміші?
5) Чи всі речовини розчиняються у воді?
6) Як називають речовини, які добре розчиняються у воді?
7) Як називать речовини, які не розчиняються у воді?
8) Як змінюється розчинність речовин у воді при нагріванні?
9) Як змінюється розчинність речовин при перемішуванні?

Що ж таке розчин? (Розчин – це суміш речовини з водою).
Так дійсно, якщо в посудину з водою помістити кристалики кухонної солі, цукру то ми можемо спостерігати, як кількість твердої речовини постійно зменшується. При перемішуванні процес прискорюється. При цьому вода, у яку були додані кристали, здобуває нові властивості: у неї з'являється солоний або солодкий смак, змінюється густина, температура замерзання. Отримані рідини вже не можна назвати водою, навіть якщо вони не відрізняються від води за зовнішнім виглядом.
Дати відповіді на питання:
1. Чи можна вважати розчином суміш піску з водою?
2. Як називать воду та сіль у розчині?
3. Наведіть приклади розчинів у природі.
4. Наведіть приклади розчинів, якими ви користуєтеся у побуті?
5. Скільки чайних ложок цукру ви кладете в чай?
6. А якщо чайні ложки замінити на столові?
7. Чому цукор залишиться у чашці?


Розглянемо компоненти розчину.
Розчинник – речовина, що міститься в розчині в надлишку й перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин. (Вода, етиловий спирт)
Розчинена речовина може перебувати в будь – якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному. (Цукор, кухонна сіль)
Залежно від того скільки розчиненої речовини знаходиться в розчині їх поділяють на концентровані та розбавлені. Якщо в певному об’ємі розчину містить мало розчиненої речовини, то це розбавлений розчин. Наприклад, вода у колодязях, річках, озерах є розбавленим розчином. А от вода у морях містить багато різних солей, тому вона гірко – солона на смак. Її називають концентрованим розчином.

Розчини бувають насичені та ненасичені. Якщо насичена речовина у воді не розчиняється (чай з великою кількістю цукру) то розчин насичений. До тих пір поки цукор буде розчинятися у воді розчин буде ненасиченим.

Домашнє завдання
Знайти та ознайомитись з матеріалом на тему: “Значення розчинів у природі та житті людини” та “Сучасний стан прісної води”.


УРОК 42

Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини в розчині.

Життєдіяльність людини відбувається завдяки використанню продуктів сільського господарства, внесенню мінеральних добрив до грунту, які розчиняються водою, утворюючи розчини, що покращують урожайність; стійкість рослин до хвороб і захищеність від шкідників також можливі завдяки використанню різних розчинів.
Розчини використовують у виробничих процесах. Важко назвати яку-небуть галузь промислового виробництва, де б не використовували розчини.     Вміти приготувати розчин – це життєва потреба кожного з нас. Ось чому вчення про розчини є одним із найважливіших розділів хімії.

         Масова частка розчиненої речовини – це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.
                             m р.р.
             ω % =  --------- * 100 %   
Виражається у частках одиниці або у відсотках.

Наприклад:  ω % = 5%    або   ω = 0,05

          Дуже часто користуються розчинами, вимірюваними у одиницях об'єму.  

                                            mрозч.
1л = 1000мл                  ρрозч. = -------- ;                        
ρН2О = 1г/мл                                   Vрозч.    
ρ – густина                            
                                      mрозч. = ρрозч. * Vрозч.

                                                     mрозч.
                                      Vрозч. = ------------
                                                     ρрозч.
Виведення похідної формули:
               ω % * m розч.                                      m р.р. * 100%
m р.р. = ------------------              m розч. = ------------------
           100 %                                             ω %






Домашнє завдання
§ 33 опрацювати.


УРОК 43

РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ



УРОК 44 (09.04)

Розв'язати задачі

1. Обчисліть масову частку розчиненої речовини в розчинах з таким складом:
а) маса розчину — 1200 г, маса розчиненої речовини — 300 г;
б) маса води — 300 г, маса розчиненої речовини — 60 г.

2. Яку масу солі слід розчинити у воді масою 540 г, щоб отримати розчин з масовою часткою розчиненої речовини 10 %?

3. У морській воді масова частка солей становить приблизно 13,4 %. Яку масу морської солі можна здобути повним випарюванням 5 кг такої води?

4. На етикетці йодної настоянки вказано «Спиртовий розчин йоду, 5 %, 20 мл». Обчисліть масу розчиненої речовини й розчинника в одному флаконі, прийнявши густину розчину за 1 г/мл.

5. Змішали розчин глюкози масою 50 г з масовою часткою розчиненої речовини 20 % і розчин масою 200 г з масовою часткою глюкози 10 %. Обчисліть масову частку глюкози у виготовленому розчині.

6. Обчисліть масову частку нітратної кислоти HNO3 У розчині об’ємом 500 мл. якщо він має густину 1,25 г/см3, а масова частка розчиненої речовини в ньому дорівнює 0,4.


УРОК 45 (16.04)

Взаємодія води з оксидами.
1. Дайте визначення поняттю оксиди. 
2. Завершити рівняння реакцій: 
Р + О2 → 
Са +  О2 → 
С +  О2 → 
Na +  О2 → 
3. Із  запропонованих в формул речовин, виберіть формули оксидів, дайте їм назви. 

CuO  HgS  KCl  Ag2O  KMnO4  SO3  N2O  Br2  Al2O3 

MgS  CO  NH3  H2SO4  PH3  N2O5  CaO  NaOH  SO2  N2  H2O  MgO 

Поняття про основні і кислотні оксиди.
Поняття про гідрати оксидів
Гідратом основних оксидів є основа. 
Основа – складна речовина, яка утворена атомом металу та однією або кількома групами ОН. 
Розчинні у воді основи називаються лугами. 

Загальна формула основи: 
Me(OH)n  
n- дорівнює валентності металу.

Гідратами кислотних оксидів є кислоти. 
Кислоти  –  це складні речовини, які складаються з атомів Гідрогену, з’єднаними з кислотними залишками. 
Загальна формула кислоти: 
Hx неМеОy 

Поняття про індикатори. 



Д/З
1.  Які оксиди називаються основними?  
2.  Які оксиди називаються кислотними? 
3.  Які речовини відповідають основним оксидам? 
4.  Що таке основи? 
5.  Які речовини відповідають кислотним оксидам? 
6.  Що таке кислоти? 
7.  За допомогою яких речовин можна визначити гідрати оксидів у розчинах? 
8.  Наведіть приклади основ. 
9.  Наведіть прикидали кислот. 
10. Які природні речовини та рослини можна застосовувати як індикатори. 



УРОК 46 (23.04)

ВІДЕО



УРОК 47, 48 (30.04, 07.05)

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Вода — унікальна, життєво важлива речовина, яка повинна бути максимально чистою й безпечною для здоров'я.
Існує багато джерел забруднення води. Основними є промислові й комунальні стоки, змиви дощовими та талими водами з полів добрив та речовин, якими знищували бур’яни й шкідників, стоки тваринницьких ферм. Серед забруднювачів води особливу небезпеку становлять нафта і нафтопродукти.

Природні води забруднюються різними неорганічними й органічними речовинами, що входять до складу відходів господарської діяльності людини.
Потрапляння деяких органічних речовин у водойми загрожує життю їхніх мешканців. Вода змінює колір, набуває неприємного запаху, в ній зменшується вміст кисню, тому гинуть організми й посилюються процеси гниття. У результаті вода в таких водоймах стає непридатною для напування худоби, купання, зменшується видовий і кількісний склад організмів у ній.
Світова спільнота занепокоєна станом води в морях і океанах. Відходи, що потрапляють до них, частково осідають на дно, частково розчиняються, частково утворюють плівку на поверхні води, але в усіх випадках згубно впливають на організми. У результаті аварій танкерів та нафтовидобувних платформ у моря й океани виливаються тонни нафтопродуктів.
ОЧИЩЕННЯ ВОДИ В ДОМАШНІХ УМОВАХ. 
У домашніх умовах позбавити воду шкідливих домішок можна кількома способами: відстоюванням, кип’ятінням, фільтруванням
Очищення відстоюванням. 
Для цього чисту посудину  наповнюють водою й залишають, не закриваючи кришкою. Через добу таку воду можна вживати.
Очищення кип’ятінням.
Кип’ятити воду потрібно 15 хвилин. У такий спосіб можна позбутися збудників небезпечних хвороб. Після кип’ятіння деякі солі, що були розчинені у воді, осядуть на стінки й дно посудини. Ось чому кип’ячену воду з чайника не рекомендують виливати до останньої краплі.
Очищення фільтруванням. 
У домашніх умовах питну воду можна очищувати за допомогою побутових фільтрів.  У таких фільтрах використовують різноманітний фільтрувальний матеріал, наприклад, виготовлений з вугілля чи поліпропіленового волокна. Фільтрувальний матеріал затримує частинки забруднень, мікроорганізми. Такі фільтри розраховані на очищення певного об'єму води . Тому картриджі час від часу треба міняти.



ДОМАШНІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ
Порцію води об’ємом 1 л прокип’ятіть упродовж 20-30 хвилин у чистій посудині. Дайте воді відстоятися й охолонути, обережно злийте так, щоб на дні залишилась невелика кількість рідини. Профільтруйте рідину за допомогою паперового фільтра або нещільного пучка вати. Що ви спостерігаєте? Чи вдалося виявити на фільтрі нерозчинні речовини?




КОНТРОЛЬНА РОБОТА (21.05)
1. Із запропонованого переліку виберіть формули оксидів металів і запишіть їх назви:      
HCl , H2O , Al2O3  , CuO , FeS , AlAlClO2 , Cl2 , SО3 .

2. Обчисліть валентності елементів у їх сполуках з Оксигеном:
           а)СaО; б) N2O5; в) WO; г) NO; д) SO3; е) Al2O3

3.  Обчисліть валентності елементів у їх сполуках з Оксигеном:
             а)СО; б) NО; в) WO3; г) NO2; д) SO2; е) B2O3.
4. Складіть формули бінарних сполук за валентністю:
    а)Mg(II)O  б) Cr(III)O  в) Si(IV)O  г) Ba(II)P(III)  д) Li(I)H  е) Fe(II)O.

5. Скласти формули оксидів Калію, Купруму (І), Сульфуру (VІ), Бору.
6.Розставте коефіцієнти в схемах хімічних реакцій :
Al + Cl2  =  AlCl3                                KClO3  =  KCl + O2
Al2O3 + HCl = AlCl3 + H2O                Fe2O3 + H2 = Fe + H2O
 Які реакції називаються реакціями сполучення?

            7. Дописати  хімічні рівняння:             
         1) Cu+ O2    2) Li + Br2    3) Ca + Cl2   4) P2О5 + Н2O  
           5) SО2 + Н2O                 6) Na2О + Н2O  

8.  Характеристика елементу №13 за положенням у періодичній системі. 

9. Обчисліть відносну молекулярну масу та масові частки елементів у сполуці, що має формулу Fe2O3.

10. У 300г води розчинили  1,25 г солі. Визначити масову  частку солі у розчині.

11. Визначити масу хлоридної кислоти, яка міститься у 125 г розчину з масовою часткою  33 %.

12. Визначити масу нітратної кислоти, яка міститься у 235,8г розчину з масовою часткою 48,7 %.



  

Комментариев нет:

Отправить комментарий