8 КЛАС

УРОК 51


УРОК 52

Дописати рівняння та визначити типи реакцій:
Ca + H2SO4 →
SO2 + Na2O →
HCl + NaOH →
Які хімічні властивості характерні для кислот?
Допишіть рівняння можливих реакцій :
1. Zn + H2SO4 →
2. Ag + H2SO4 →
3. Al + H3PO4 →
4. Hg + HCl →
5. Mg(OH)2 + H2SO4 →
6. CaCl2 + H2SO4 →
7. Cu(NO3 )2 + H2S →
8. KOH + H3PO4 →



УРОК 56 (06.04)

Хімічні властивості амфотерних гідроксидів.

Гідроксиди, які відповідають таким оксидам, теж проявляють і оснóвні, і кислотні властивості, тому й вони є амфотерними.
До амфотерних сполук належать: ZnO, Zn(OH)2, BeO, Be(OH)2, Al2O3, Al(OH)3, Cr2O3, Cr(OH)3 тощо.
Амфотерними сполуками є оксиди та гідроксиди лише металічних елементів.

Хімічні властивості амфотерних оксидів


Амфотерні оксиди при взаємодії з кислотами проявляють оснóвні властивості, а при взаємодії з лугами й оснóвними оксидами – кислотні:
ZnO + 2HCl = ZnCl2 + H2O;

ZnO + KOH = K2ZnO2 + H2O;

ZnO + Na2O =Na2ZnO2 .


Хімічні властивості амфотерних гідроксидів  







  УРОК 57 (10.04)

Виконати завдання
1. З переліку речовин виберіть формули амфотерних оксидів: 
Na2O, ZnO, BaO, Cr2O3.
2. З переліку речовин виберіть формули амфотерних 
гідроксидів: NaOH, Zn(OH)2, Ba(OH)2, Al(OH)3.
3. З наведеного нижче переліку речовин виберіть окремо формули: 

а) оксидів; б) кислот; в) гідроксидів:
CaCO3, Ca(OH)2, Ba(NO3)2, Ba(OH)2, CuO, CaO, Cu(OH)2, BaCl2, HNO3, HCl, FeSO4, KOH, H2SO4, H2S, SO2, SO3
4. Закінчіть рівняння реакцій. 
а) ZnO + ? → K2ZnO2 + ?б) BaO + ? → Ba(NO3)2 + ?;
в) BeO + ? → BeCl2 + H2O;г) ? + NaOH → NaAlO2 + ?


5. Закінчіть рівняння реакцій і розставте коефіцієнти:
а) Al2O3 + HCl → … ;б) Al2O3 + NaOH →
в) Al(OH)3 + KOH → … ;г) Cr(OH)3 + NaOH →
  6. Напишіть формули речовин: 
а) барій гідроксид, калій гідроксид, купрум(II) гідроксид,  
  ферум(II) гідроксид; 

б) ферум(III) гідроксид, алюміній гідроксид, літій гідроксид, магній  гідроксид.

7. За допомогою яких реакцій можна здійснити перетворення: 
а) Ca → CaO → Ca(OH)2 → CaCl2; б) K → K2O → KOH → K2SO4
8. Визначте кількість речовини солі й об’єм водню, що утворюються під час взаємодії хлоридної кислоти з алюмінієм масою 135 г.
9. Яку масу ферум(III) оксиду можна відновити воднем кількістю речовини 0,4 моль? Скільки грамів заліза утвориться у цьому процесі?
10. Яка кількість речовини і маса цинк оксиду утвориться в результаті спалювання цинк сульфіду масою 9,7 г?



УРОК 58, 59 (13.04, 17.04)

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Загальні способи одержання оксидів у промисловості:

Природні оксиди: 
• бурий залізняк Fe2O3;

• червоний залізняк Fe3O4;
• боксити Аl2O3;
• пісок, кварц SiO2.

Спалювання простих речовин:
N2 + O= 2NO
Спалювання складних речовин:
4NH3 + 5O2 = 4NO + 6Н2O
Лабораторні способи одержання оксидів:
Спалювання простих речовин:
С + O2 = СO2
2Mg + O2 = 2MgO
Спалювання складних речовин:
СН4 + 2O2 = СO2 + 2Н2O
Розкладання складних речовин у процесі нагрівання:
Ca(OH)2=CaO+H2O
H2SO3=H2O+SO2
CaCO3=CaO+CO2
Одержання основ у промисловості:
Електроліз розчинів солей:
2NaCl + 2Н2O = 2NaOH + Н2 + Сl2
Лабораторні способи одержання основ
Розчинення лужних і лужноземельних металів у воді:
2Na + 2Н2O = 2NaOH + Н2
Розчинення основних оксидів у воді:
СаO + Н2O = Са(ОН)2
Дія лугів на солі:
ZnCl2 + 2NaOH = Zn(OH)2 + 2NaOH

Промислові способи одержання кислот:
Розчинення галогеноводнів у воді:
HClH2S.
Розчинення кислотних оксидів у воді:
SO3 + H2O = H2SO4
CO2 + H2O = H2CO3
Лабораторні способи одержання кислот.
Дія більш сильних кислот на розчини солей:
2NaCl+H2SO4=2HCl+Na2SO4
CaCO3+H2SO4=CaSO4+CO2+H2O
Одержання солей у промисловості:
Природні сполуки:
СаСO3Na2CO3MgCO3NaCl.
Сплавлення оксидів:
Na2O + SiO2 = Na2SiO3
Лабораторні способи одержання солей:
Взаємодія кислотних оксидів з розчинами лугів:
Са(ОН)+ СO2 = СаСO3 + Н2O
Розчинення металів у кислотах:
Zn + 2НСl = ZnCl2 + Н2
Взаємодія основних оксидів з кислотами:
СаО + H2S04 = CaS04 + Н20
Взаємодія основ і кислот:
2NaOH + H2SO4 = Na2SO4 + 2Н2O
Взаємодія солей з основами:
АlСl+ 3NaOH = Аl(ОН)3 + 3NaOH
Взаємодія солей з кислотами:
Na2CO3 + 2НСl = 2NaCl + СO2 + Н2O
Взаємодія розчинів солей:
AgNO3 + NaCl = AgCl NaNO3


УРОК 60 (21.04)

Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.




УРОК 61 (24.04)


1. Напишіть рівняння перетворень: 
P → P2O5 → H3PO4 → NaH2PO4 → Na2HPO4 → 
Na3PO4.
2. Складіть рівняння реакцій за схемами перетворень:
 а) Cu  CuO → CuCl2; Cu(OH)2 → CuO; 
б) P → P2O5 → H3PO4 → Ca3(PO4)2.
3. Складіть генетичний ряд для Барію і його сполук з переліку речовин: 
Ba(OH)2, Ba, Ba3(PO4)2, BaO.
4. Здійсніть перетворення: 
а) Na → NaOH → NaCl → NaNO3
б) Al → Al2(SO4)3→ Al(OH)3 → Al2O3 → Al; 
в) C → CO2 → H2CO3 → CO2 → CaCO3.
5. Напишіть рівняння реакцій, що відбуваються під час таких перетворень: 
а) K → K2O → KOH → KCl → K2SO4;
 б) H2 → H2O → O2 → ZnO → ZnCl2 → Zn(OH)2;
 в) S → SO2 → H2SO4 → Na2SO4.
6. Здійсніть перетворення: 
S → SO2 → SO3 → H2SO4 → Na2SO4.
7. В результаті обміну між сульфатною кислотою і барій гідроксидом випав осад масою 23,3 г. Яку кількість речовини і масу сульфатної кислоти взято?
8. Яку кількість речовини калій гідроксиду можна нейтралізувати хлоридною кислотою кількістю речовини 4 моль?
9. На суміш порошків магнію та магній оксиду масою 5 г подіяли хлоридною кислотою, внаслідок чого виділився газ об’ємом 2,24 л (н. у.). Яка кількість вихідних речовин у суміші?

10. На суміш порошків цинку і міді масою 50 г подіяли розведеною сульфатною кислотою. При цьому виділився водень об’ємом 8,9 л (н. у.). Визначте масу металів у суміші.


УРОК 62 (27.04)

Розшифрувати формули за планом: 
  1. Назва величини (маса, кількість, об'єм, молярна маса, молярний об'єм);
  2. Одиниці виміру (грам, літр, г/моль, л/моль)
  3. Наприклад: n = m/M (n - кількість речовини, моль; m - маса, г. кг.; M - молярна маса, г/моль).
  • n = V/Vm
  • w = m/m
  1. Обчисліть кількість речовини кальцій гідроксиду масою 10,2 г.
  2. Визначте масову частку Кальцію в кальцій оксиді.
  3. Яка маса 0,5 моль силікатної кислоти?
  4. Назвіть такі солі: NaHPO4, NaH2PO4, MgOHCl, KHSO4, Al(OH)2NO3, FeOHSO4.


УРОК 63-65 (04.05, 06.05, 08.05)

І.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Поширеність у природі та використання оксидів, кислот, основ і середніх солей.
Оксиди
Нітроген диоксид NO2 — газ бурого кольору, отруй­ний. 
 Ці оксиди обумовлюють кислотні дощі.

Силіцій диоксид Sі02 — безбарвні нерозчинні у воді кристали. Його ще називають кремнеземом завдяки тому, що він є основною складовою піску і багатьох різновидів ґрунтів. 

Алюміній оксид А1203 — безбарвні нерозчинні у воді кристали. Алю­міній оксид складає основу багатьох мінералів, зокрема сапфіру, рубіну, хризоберилу.

Ферум (III) оксид Fе203 —нерозчинна у воді речовина рудого ко­льору. Він надає характерний колір іржі, піску і деяким ґрунтам. На його основі виготовляють фарби: натуральну охру (жовтого кольору) червону охру та сиєну.

Кислоти
Сірководнева кислота Н2S є у вулканічних газах і у водах мінеральних джерел.

Хлоридна кислота НС1 входить до складу шлункового соку. 

Карбонатна кислота Н2С03 — до складу природних мінеральних вод .

Нітратна НNОз і сульфітна Н2S03 кислоти трапляються в дощовій воді («кислоті дощі»).

Солі

 Натрій хлорид незамінний у приготуванні їжі. Крім того він є важливою сировиною в хімічній промисловості для добування хлору, хлоридної і кислоти, натрій гідроксиду та соди. 

Натрій карбонат (Nа2С03) більше відомий як сода, у природі зустрі­чається у вигляді кристалогідрату Nа2С03 *10Н2О (кристалічної соди), з неї добувають безводну сіль — кальциновану соду. Сода є ефективним засобом для миття і чищення посуду, прання білизни.

     Калій карбонат (К2С03, поташ) також використовується для прання завдяки тому, що наявність його у розчині створює лужне середовище, в якому полегшується прання.

Натрій сульфат (Na2SO4*10Н20 ) — цінний реактив для лабораторної практики, використовується для виготовлення скла.

  Калій перманганат. (КМп04 ), у побуті відомий як марганцівка, є цінною речовиною, що використовується як дезінфекційний засіб та для про­мивання шлунка при отруєннях. 

   Широке застосування мають солі нітратної кислоти —нітрати (в промисловості їх також називають селітрами). Нітрати Калію, Натрію та Кальцію входять до складу пороху та інших піротехнічних сумішей, викорис­товується для добування кисню в лабораторії. В сільському господарстві широко використовуються нітратні добрива. 

Аргентум нітрат (AgN03 )  використовують для виготовлення дзеркал.

ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
  1. Повідомлення на тему: "Кислоти в побуті";
  2. Презентація на тему: "Парниковий ефект"
  3. Створити короткий відеоролик на тему: "Солі в житті людини".
ІІІ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

1. Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна      здійснити такі перетворення:


а) P → P2O5 → H3PO4 → Na3PO4
б) Cu → CuO → CuSO4 → Cu(OH)2→ CuSO4
в) Fe → FeCl2→ Fe (OH)2→ FeSO4

2. Завершити рівняння реакції, розставити коефіцієнти та назвати продукти реакції: 

1) а) NaNO3 + H2SO4 →
б) CO2+ H2SO4
в)  NaOH + H2SO4
г)  Hg + H2SO4
2) а) AlCl3 + H3PO4 →
б) K2O + H3PO4 →
в)  BaSO4 + H3PO4 →
г)  Ag + H3PO4 →
3) а) ZnSO4 + HCl →
б) MgO + HCl →
в)  Pt + HCl →
г)  Li + HCl →

3. Який об’єм водню (н. у.) можна одержати внаслідок взаємодії 204 г цинку з розчином сульфатної кислоти?



КОНТРОЛЬНА РОБОТА (15.05)
1.     Вкажіть тип зв’язку у сполуках:
      H2S, O2, MgCl2, CuS, F2, NH3, P2O5, N2, NO, SO3.
2.     Вкажіть тип зв’язку у сполуках:
СH4, Cl2, CaCl2, SO2, P2O3, Br2, NaBr, N2O5, H2, FeCl3.

3.     Запишіть електронні формули для атома Mg, атома S, та йона Al3+

4.     Запишіть електронні формули для атома Сl, атома Al, та йона Na+


5.     Визначте ступені окиснення у запропонованих сполуках:
CuO, H2SO4, Cl2, Al(OH)3, FeCl3, Na, SO3, CuSO4, CH4, H2O2, Ca3(PO4)2, Cu(NO3)2.

6.     Визначте ступені окиснення у запропонованих сполуках:
Fe2O3, H3PO4, O2, Ca(OH)2, N2O5, Ca(NO3)2, Ag, N2O, MgSO4, Al2(SO4)3, NH3, OF2.

7.     Назвіть елемент за такими даними:
Знаходиться у 5 групі, головній підгрупі, відносна молекулярна маса оксиду 142.

8.     Назвіть елемент за такими даними:
Знаходиться у ІІІ групі, головній підгрупі, відносна молекулярна маса оксиду 188.

9.     На купрум (II) оксид подіяли нітратною кислотою, внаслідок чого утворився купрум (II) нітрат масою 9,4 г. Яка маса купрум (II) оксиду прореагувала ?

10.    На магній масою 120 г подіяли розчином сульфатної кислоти. Яка маса солі утворилася ? Якій кількості речовини це відповідає ?

11.    На суміш порошків міді та цинку масою 20 г подіяли розчином хлоридної кислоти, внаслідок чого виділився газ об'ємом 2,24 л. Обчисліть масовий склад суміші.

     12.     На суміш магнію та магній оксиду масою 10 г подіяли розчином хлоридної кислоти, внаслідок чого виділився газ об'ємом 4,48 л. Які маси магнію та магній оксиду були у вихідній суміші ? Якій кількості речовини відповідають маси ?






1 комментарий: